Методика формувань елементарних математичних уявлень

Дидактичні ігри для дітей на формування елементарних математичних уявлень



Картинки по запросу дитина в сенсорно-пізнавальному просторі



Дидактичні ігри для дітей другої молодшої групи (орієнтування в часі)
«Дитячий садок»
Мета: закріпити знання про частини доби.
Матеріал. М'яч.
Зміст. Ведучий починає відразу і кидає м'яч одному з гравців:
Вранці я прийшла в дитячий садок, а повернулася додому . . .
Ми робимо зарядку...
Ми займаємося...
Аналогічно можна проводити гру про пори року.

«Який день тижня»
Мета: розвивати пам'ять при запам'ятовуванні назв і послідовності днів тижня.
Хід: Вихователь читає дітям чотиривірші, підкріплюючи пальчикової гімнастикою.
Багато різних днів тижня
Птахи нам про них проспівали
У понеділок соловей
Співав, що немає прекрасніше днів

А у вівторок співала пташка-
Жовтобока синиця
Ворон голосно каркнула, що завжди
Найкращим днем була середа

Горобець цвірінькати став
Що в четвер він у ліс літав
Дві голубки воркували
Неділя обговорювали

Пташки дні тижня знають
Нам допомагають запам'ятати

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування у часі)
Дидактична гра «Встигни вчасно»
Мета: Продовжувати закріплювати поняття часу.
Розвивати почуття часу, вчити регулювати свою діяльність у відповідності з часовим інтервалом.
Виховувати допитливість.
Матеріали: матеріали гри «Колумбово яйце», пісочний годинник.
Хід: На столі у вихователя картинкою вниз лежить 10 карток (з гри «Колумбово яйце»)
Діти розбиваються на пари. Вихователь пропонує взяти конверти з розрізаними частинами і зібрати з них картинку за 3 хвилини (показує пісочний годинник). Вихователь перевіряє, чи всі діти встигли виконати завдання, і нагадує про важливість вміння укладатися в заданий час.

Дидактична гра «Тік-так
Мета: Продовжувати вчити визначати форму предметів та їх частин на прикладі макета годин.
Познайомити з годинником, вчити встановлювати час на макеті годинника
Виховувати інтерес до ігор.
Матеріали: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Хід: На столі у вихователя під серветкою різні види годин: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Вихователь читає вірш:
Півник
Кукареку-кукареку
Дзвінко півник співає.
Осяяло сонцем річку, в небі хмара пливе.
Прокидайтеся, звірі, птахи!
Беріться за справи.

На траві роса іскриться,
Ніч липнева пройшла.
Як будильник справжній,
Розбудив вас півник.
Розпустив він блискучий хвіст
І розправив гребінець.
Вихователь з'ясовує у дітей, які прилади придумав чоловік для вимірювання часу. (Годинник). Потім знімає серветку з різних видів годин і загадує загадки. Діти показують відгадки.

Щодня о сьомій ранку
Я тріскочу
- Пора вставати! (будильник)

Живе в хатинці різьблений
Весела зозуля.
Вона кує кожну годину
І рано вранці будить нас. (настінні годинники з зозулею)

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування в просторі)
Допоможемо повернутися додому Еллі
Завдання: Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень на плані, визначати напрямок руху об'єктів, відображати в мові їх просторове положення
Матеріали: Альбомний аркуш із зображенням плану, конверти із завданнями.
Хід: Вихователь нагадує дітям уривок з казки, в якому дівчинка Еллі з одним Тотошкой після урагану потрапила в іншу країну. Вихователь пропонує дітям допомогти їй повернутися додому. Разом з дітьми він розглядає план повернення додому:

3 4
5
1 2

Дорослий звертає увагу дітей на те, що шлях Еллі позначений на плані цифрами, а в групі - конвертами із завданнями. Діти знаходять на плані цифру 1, а в групі - конверт з цифрою 1(В якому розміщений текст з завданням на рахунок).
Потім пропонує знайти на плані цифру 2 і визначити, в якому напрямку треба намалювати стрілку (зліва направо з нижнього лівого кута у нижній правий кут). Діти знаходять в групі конверт з цифрою 2 (із завданням).
Аналогічно діти знаходять конверти з цифрами 3, 4 і 5 малюють стрілки і выполнют завдання послідовно.

Дидактична гра «Пори року»
Мета: Закріплювати уявлення про пори року і місяцях осені.
Матеріали: модель пори року.
Хід: Вихователь показує дітям модель «Пори року»: квадрат, розділений на 4 частини (пори року), забарвлені в червоний, зелений, блакитний і жовтий кольори. Жовтої сектор розділений ще на 3 частини, забарвлені в світло-жовтий, жовтий і жовто-коричневий.
Вихователь запитує у дітей: «Скільки всього пір року? Назвіть їх по порядку. (Показує пори року на моделі, уточнюючи колір.)
Покажіть на модель осінь. На скільки частин поділене цей час року? Як ви думаєте, чому тут 3 частини? Які місяці осені ви знаєте? Останній місяць осені - листопад. Назвіть місяці осені по порядку». (вересень, жовтень, листопад.) Вихователь показує місяці на моделі.

Дидактична гра «Склади тиждень» 
Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.
Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.
Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.
Гра повторюється 2-3 рази.
Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.
В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (кількість і рахунок)
«На зарядку ставай»
Мета: Вдосконалювати навички лічби в межах 20.
Матеріали: картинки із зображенням мишенят (у 15 мишенят на майках написані цифри)
Хід: На дошці розташовують 20 картинок із зображенням мишенят. У 15 мишенят на майках написані цифри. Вихователь пропонує дітям дати номери іншим спортсменам (від 16 до 20). При цьому вихователь уточнює, яка цифра позначає кількість десятків і одиниць, і разом з дітьми перераховує спортсменів.
Потім зачитує вірш:
Двадцять спортсменів біжать на зарядку,
Але не бажають бігти по порядку.
Останній, трапляється, першим прийде -
Такий от буває неправильний рахунок.
У висновку вихователь пропонує дітям перерахувати спортсменів у зворотному порядку.

«Назви попереднє і наступне число»
Мета: Вчити називати попереднє і наступне число для кожного числа натурального ряду в межах 10
Матеріали: Картки з зображенням кіл (від 1 до 10), набори з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Хід: У кожної дитини картка з зображенням кіл (від 1 до 10) і набір з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Вихователь пояснює дітям: «У кожного числа є два сусіда-числа: молодше менше на один, вона стоїть попереду і називається попереднім числом; старше більше на один, вона стоїть попереду і називається наступним числом. Розгляньте свої картки і визначте сусідів числа».
Діти знаходять попереднє і наступні числа до зображеного на картці числа кіл і закривають порожні квадрати карткою з певною кількістю кіл.
Після виконання завдання діти пояснюють: яке число попереднє та наступне до зазначеного числа у низ на картці і чому ці числа стали сусідами.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (геометрична форма)
«Майструємо геометричні фігури»
Мета: Розвивати вміння конструювати геометричні фігури за словесним описом і перерахуванню характерних властивостей.
Матеріали: набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки)
Хід: Вихователь читає вірші, а діти роблять геометричні фігури з мотузочок і рахункових паличок.
Жили-були два брати:
Трикутник з квадратом.
Старший - квадратний,
Добродушний, приємний.
Молодший - трикутний,
Вічно незадоволений.

Той кричить йому:
- Дивись,
Ти повніше мене і ширше,
У мене кутів лише три,
У тебе ж їх чотири.
Діти з рахункових паличок моделюють квадрати і трикутники, потім називають фігури.
Але настала ніч, і до брата,
Натикаючись на кути,
Молодший лізе злодійкувато
Зрізати старшому кути.
Йдучи, сказав:
- Приємних
Я бажаю тобі снів!
Спати лягав ти квадратом,
А прокинешся без кутів!

Вихователь уточнює у дітей, яка фігура вийде, якщо у квадрата зрізати кути. (Коло). Діти роблять круги з вірьовок.
Але молодший брат ранок
Страшної помсти був не радий.
Подивився - ні квадрата.
Занімів... Стоїть без слів..
Оце так помста. Тепер у брата
Вісім новеньких кутів!
Діти складають восьмикутник. Потім називають всі зроблені геометричні фігури.

Картинки по запросу дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

«Намалюй квадрат»
Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.
Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.
Хід: Вихователь загадує дітям загадку:
Чотири є у нас кута,
Чотири сторони.
Всі сторони рівні у нас
І всі кути рівні. (квадрат)
Вихователь пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»
Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.
Потім вихователь показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.
Діти заштриховывают квадрати різними кольорами

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (величина)
«Посадимо їли»
Мета: Вдосконалювати навички визначення величини предметів на око.
Матеріали: лічильні палички, ватман, мальований будиночок і їли.
Хід: Вихователь показує дітям зображення будинку і «садить» біля нього ялина. Потім пропонує дітям підібрати їли такої ж висоти (із запропонованих на таці) для озеленення двору.
Попередньо уточнює: «Як дізнатися висоту їли? (Виміряти). Чим можна зміряти висоту їли? (Паличкою, вона буде умовною мірою). Як ви думаєте, скільки разів вкладеться рахункова паличка у висоті їли?»
Викликаний дитина вимірює висоту їли (без залишку).
Вихователь запитує у дітей: «Чому дорівнює висота їли? (Двом рахунковим паличок). Якої висоти потрібно підібрати їли для озеленення двору? (Висота ялини повинна бути дорівнює двом рахунковим паличкам.)»
Вихователь уточнює правила виміру: «Прикладіть міру до основи їли і відзначте кінець заходи. До цієї точці знову прикладіть міру. І так до кінця їли».
Діти підбирають їли заданої висоти, вимірюючи їх паличкою.
Вибрані їли діти наклеюють навколо будинку на ватман.


Картинки по запросу дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

«Вирішуємо завдання бабусі Загадушки»
Мета: Продовжувати знайомити з монетами номіналом 1,2,5,10 рублів, їх набором і розміном.
Матеріали: монети гідністю 1,2,5,10 рублів
Хід: Вихователь пропонує дітям виконати завдання бабусі Загадушки: «У мене було 10 рублів. На базарі я купила бублик за два рублі. Скільки грошей у мене має залишитися після покупки?»

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в просторі)
Дидактична гра «Малюємо доріжку до ділянки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень і схем.
Матеріали:
Хід: у дітей аркуші паперу із зображенням плану території д\саду (будинок і ділянку д\саду).
Вихователь пропонує дітям допомогти Петрушці знайти дорогу до ділянки і дає вказівки:
- придумайте, як ми будемо позначати напрями руху. (Прямою лінією зі стрілкою)
- покладіть трикутник посередині аркуша
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від прямокутника до трикутника.
- покладіть коло посередині однієї з бічних сторін аркуша (ділянка іншої групи)
Проведіть пряму лінію зі стрілкою від трикутника до кола.
- уточніть подальший напрямок руху до ділянки
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від кола до ділянки.
Потім діти по черзі розповідають про напрямок руху від д\саду до ділянки, використовуючи просторові поняття.

Дидактична гра «Лінії та крапки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
розвивати увагу, розумові операції, уяву.
Обладнання: зошитові листи у велику клітку, кольорові олівці.
Хід гри:
Вихователь роздає аркуші паперу в клітку і олівці і просить дітей прикрасити «килимки для гномів». Потім на дошці кольоровою крейдою проводить лінії зліва направо і зверху вниз, називаючи їх напрямок, і уточнює, Що утворюють лінії (клітинки). Клітинки допомагають розташувати малюнок рівне. В центрі клітинки і на перетині ліній можна поставити крапки. (Показує кілька варіантів) А тепер давайте прикрасимо килимки для гномів з допомогою кольорових ліній, клітинок і точок.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (кількість і рахунок)
«Порахуй правильно»
Мета: вправляти в рахунку предметів за доторку.
Матеріал. Картки з нашитими на них в ряд гудзиками від 2 до 10.
Зміст. Діти, стають ряд, руки тримають за спиною. Ведучий роздає всім по одній картці. За сигналом: «Пішли, пішли» - діти передає один одному зліва направо картки. За сигналом «Стоп!» - перестають передавати картки. Потім ведучий називає числа «2 і 3», а діти, в руках яких картка з такою ж кількістю ґудзиків показують її.
Правила гри. Вважати ґудзики можна тільки за спиною. Якщо дитина помилився, він виходить з гри, її місце займає інша дитина. Гра триває.

«Вважаємо за порядком»
Мета: Закріплювати вміння відповідати на запитання «Скільки?», «Який за рахунком?», «На якому місці?»
Матеріали: віяло
Хід: Вихователь показує дітям віяло, що складається з 8 різнокольорових пелюсток і пропонує порахувати їх. Потім звертає увагу на те, що пелюстки різного кольору, і дає завдання порахувати їх по порядку.
Вихователь просить дітей запам'ятати розташування пелюсток і закрити очі. В цей час він прибирає одну пелюстку. Діти закривають очі і визначають, якого пелюстки не вистачає і де він був розташований (який по рахунку).
Гра триває 2-3 рази. щоразу порядок пелюсток відновлюється.




«МАТЕМАТИЧНА ШКОЛА ТІТОНЬКИ СОВИ»

Конспект комплексного заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань з дітьми старшого дошкільного віку (6-й рік життя)

Характеристика заняття: фронтальне, комплексне, з пріоритетом логіко-математичних завдань, навчально-ігрове.

Інноваційна ідея заняття: ефективне використання передових педагогічних технологій та специфічного дидактично-ігрового матеріалу для формування логічних та мисленнєвих умінь: порівняння, аналізу, класифікації, узагальнення, кодування та декодування інформації, засвоєння елементарних навичок алгоритмічної культури.

Завдання: розвивальні: розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, міркувати, приймати й виконувати завдання, асоціативно-образне мислення, тактильні відчуття, пам’ять, увагу, вміння зосереджуватися, виявляти готовність до розв’язання проблемних ситуацій.

Навчальні: формувати у дітей математичну та сенсорно-пізнавальну компетенції, а саме – познайомити з цифрою «7», яка позначає число «сім», закріпити склад числа «7»; удосконалювати навички лічби від 1 до 7 і навпаки; вправляти у розв’язуванні задачі за допомогою паличок Кюізенера та викладати розв’язання за допомогою цифрових карток. Закріпити знання про геометричні фігури (вміння розташовувати їх за певними правилами). Збагатити лексику дітей новим словом «древко».

Виховні: виховувати активність, самостійність; почуття любові до своєї Батьківщини; викликати позитивні емоції від спільного процесу (робота в підгрупах).

Демонстраційний матеріал: м’яка іграшка Сова; комплект кольорових паличок Кюізенера; великі «веселі цифри»; картка-цифра «7»; сніговик для дидактичної гри; книга «Арифметика-малятко»; ілюстрації до казок «Білосніжка і сім гномів», «Вовк і семеро козенят»; веселки; картки зі сніговиками; «цікаві фігури»; цифри.

Роздатковий матеріал: палички Кюізенера (10 комплектів); блоки Д’єнеша (5 комплектів); картки-властивості (по комплекту на кожну дитину); атрибути до дидактичних ігор «Засели будиночок», «Обладнай майданчик», «Веселі пасажири», «Пішли-пішли», «Прикрась сніговика»; картки зі сніговиками; набори цифр та знаків «+», «-», «=».

Попередня робота: вихователя: виготовлення великих «цікавих» цифр та фігур; матеріалу до дидактичних ігор: «Прикрась сніговика», «Веселі пасажири», «Опиши фігуру; бесіда з дітьми за змістом мультфільму «Уроки тітоньки Сови».

Дітей: проведення ігор з блоками Д’єнеша, паличками Кюізенера та ігор на розвиток асоціативного мислення, перегляд мультиплікаційного фільму з батьками «Уроки тітоньки Сови».

Хід заняття

І. Вступна частина

Діти стоять на килимі півколом.

1. Організаційний момент.

Вихователь: Доброго дня, дівчатка! (дівчатка плескають в долоні)

- Доброго дня, хлопчики! (хлопчики плескають в долоні)

- Доброго дня ті, у кого сьогодні чудовий настрій! (всі діти плескають в долоні)

2.Мотивація діяльності дітей.

Вихователь: Діти, сьогодні до нашого садочка кур’єр Нової пошти приніс пакунок. Я його відкрила, а там – ось ця книжка. (Вихователь показує дітям книгу «Арифметика-малятко»)

Вихователь (гортає книгу): Це – «Арифметика-малятко» -

Арифметика-малятко – книжка та ще й загадка.

Допоможе цифри знати,

І навчить вас рахувати:

1, 2, 3, 4, 5...

Скільки пальців є в усіх,

Скільки в небі журавлів,

Скільки ми знайшли грибів,

Скільки квітів запашних,

Скільки вікон у хатині,

Кошенят у господині,

Скільки на гілках птахів,

Скільки тигрів-хижаків,

Скільки крилець у курчат

Та гостинців для малят,

Дід Мороз – Червоний ніс,

Скільки в Новий рік приніс

Розповість про все спочатку

Арифметика «Малятко»!

Вихователь: А чи здогадались дітки, хто міг прислати нам цю книжку? (Діти висловлюють свої припущення).

Вихователь: Діти, разом з книгою ще й запрошення надійшло.

Діти читають: «Запрошую вас до математичної школи. Тітонька Сова».

Вихователь: Приймаємо запрошення? (Так)

ІІ. Основна частина

Вихователь: А щоб потрапити до математичної школи тітоньки Сови, нам потрібно показати, як ми вміємо рахувати.

Ігрова вправа «Вмій рахувати»

Мета: розвиток уміння рахувати за допомогою тактильних відчуттів.

Вихователь пропонує дітям стати в коло, завести руки за спину. У руки кожній дитині вкладається картка з нашитими ґудзиками. На слова вихователя: «Покажіть 1, 2, 3, 4, 5... ґудзиків», діти, попередньо полічивши на дотик, показують картку з відповідною кількістю ґудзиків.

Вихователь: Молодці, діти! Справились із завданням. Можна йти до математичної школи. А що потрібно брати із собою до школи? (Портфель, книги, зошит, олівці, ручку...) А ми з вами візьмемо з собою цю книгу.

Діти підходять до «Математичної школи тітоньки Сови» (імпровізований будиночок).

Сова: Добрий день, діти! Я дуже рада, що ви вмієте рахувати і готові навчатися в моїй математичній школі. Запрошую вас на перший урок до класу «Веселих цифр» (дзвенить дзвоник).

Діти підходять до цифр.

Дидактична гра «На що схожа цифра?»

Мета: розвивати асоціативно-образне мислення.

Вихователь: А ось і вони, зустрічають нас.

Перша цифра в нас – один.

Струнко стань на хвильку ти,

Ліву руку відхили,

Й одиничку утвори.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/1.jpg

(Діти показують «один»).

А ще ось цифра «два».

Двійка на ставку живе:

Наче, лебідь пропливе,

Обернеться, усміхнеться,

Малюкам крилом махне.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/2.jpg

Перші цифри – дві сестри,

Ось і третя – цифра «3».

З промінцем метелик встав,

Крильця сонцю показав,

Подивись уважно ти

І побачиш цифру «3».

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/3.jpg

А ось стілець перевернувся,

На «четвірку» обернувся!

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/4.jpg

А наступна цифра «5» -

Дуже гарна цифра «5»,

Цифра кругла, ще й з хвостом,

Наче яблуко з листком.

З яблуні на землю – скік,

І об землю збило бік.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/5.jpg

Цифра «6» - немов замок:

Знизу – круг, вгорі – гачок.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/6.jpg

Вихователь: Сподобались вам цифри? (Так)

Логічна розминка

Вихователь: Веселі цифри приготували для вас цікаві запитання:

- Скільки горішків в пустій склянці?

- Скільки хвостів у 3-х котів?

Вихователь: Молодці. Правильно відповіли. Веселі цифри чекають в гості ще одну свою подружку. Хочете з нею познайомитись? Тоді сідайте на свої місця.

Вивчення нового матеріалу

(робота з паличками Кюізенера, знайомство з числом «7», цифрою «7»)

Вихователь: Діти, покладіть перед собою на столі 6 карток з білими сніговиками. Порахуйте. А якщо до них додамо ще одного синього сніговика, скільки всього стане сніговиків? (Сім)

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/7.jpg

Вихователь: Під кожним сніговиком покладіть по одній кольоровій одиничці. Скільки одиничок? (Сім)

Вихователь: З’єднайте їх в одну суцільну паличку. А тепер знайдіть кольорову паличку, яка б дорівнювала довжині 7 білих одиничок.

(Діти знаходять чорну паличку).

Вихователь: Це число «сім». Якого воно кольору? (Чорного)

Вихователь: Де зустрічається число «7»?

І у житті цім нам усім

Не обійтись без цифри «сім».

Сім кольорів веселка має,

Сім гномів в лісі проживає,

Сім козенят в кози було.

І у тижні є днів сім –

Також відомо нам усім.

(Вихователь показує ілюстрації веселки до казок: «Білосніжка і сім гномів» та «Вовк і семеро козенят». Діти прибирають зі столів в підноси картки зі сніговиками, кольорові палички).

Дидактична вправа «Сходинки»

Мета: розвивати вміння рахувати від 1 до 7, від 7 до 1.

Вихователь: Діти, кольорове число «7» хоче з вами пограти в гру «Сходинки». Для цього давайте побудуємо сходинки за допомогою кольорових паличок від 1 до 7, і спробуємо піднятися по сходинках і спуститись назад, проспівуючи кожне число. Молодці! Гарні сходинки побудували і порахували.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/8.jpg

(Діти складають палички в коробку).

Знайомство з цифрою «7»

Вихователь: Число «7» можна позначити особливим значком – цифрою «7».

(Діти розглядають цифру «7»). Цифра «7» складається з хвилястої горизонтальної лінії і похилої вертикальної палички. Давайте ми її напишемо вказівним пальцем в повітрі.

Вихователь: Діти, цифра «7» підготувала для вас задачу:

До математичної школи тітоньки Сови прискакало 6 зайчиків, потім прийшла 1 лисичка. Скільки всього звіряток прийшло до математичної школи?

Розв’язати задачу нам допоможуть кольорові палички.

- Скільки зайчиків прискакало до математичної школи? (6)

- Покладіть кольорову (фіолетову) паличку 6.

- Скільки прийшло лисичок? (1)

- Покладіть кольорову (білу) паличку 1.

- Якщо лисичка прийшла до зайчиків в клас, то звіряток стало більше чи менше? (Більше)

- Ми будемо додавати чи віднімати? (Додавати)

- Приєднайте білу паличку до фіолетової.

- Щоб дізнатись, скільки всього звіряток прийшло до школи, нам потрібно знайти довжину палички, яка складається із 6 і 1.

- Це чорна паличка 7.

- Скільки всього звіряток прийшло до школи? (Сім)

- Викладемо рішення задачі за допомогою цифр.

(Дитина викладає на дошці: 6+1=7).

(Діти прибирають кольорові палички і цифри на місця).

Графічні трансформації цифри «7»

Вихователь: Наші веселі цифри вже зачекалися свою подружку – цифру «7». А ви хочете дізнатися, на що схожа цифра «7»?

(Вихователь показує табличку з цифрою «7» - прапорець)

Квітне стяг у всій красі,

А я бачу цифру «7»,

Бо у «сімці» є усе,

Що нам радість принесе.

В.Тименко

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/9.jpg

(Вихователь прикріплює цифру «7» до інших цифр).

Конструювання українського прапорця з кольорових паличок

Вихователь: Діти, якого кольору наш український прапор? (Синьо-жовтий)

Вихователь: Що позначає жовтий колір? (Це колір пшеничної ниви; колір хліба – зерна, що дарує нам життя; це колір сонечка, що зігріває нашу Батьківщину і без якого не дозрів би життєдайний хліб)

Вихователь: Що позначає синій колір? (Це синє українське небо – ясне, чисте та мирне)

Вихователь: Ось чому наш народ обрав для свого прапора ці кольори. Давайте спробуємо викласти прапорець з наших кольорових паличок.

Вихователь: Кожен прапорець тримається на паличці, яка називається древко. Давайте повторимо це слово всі разом. (Діти повторюють всі разом, а потім по одному).

(Діти викладають прапорець. Дзвенить дзвоник).

Вихователь: Діти, перерва! Давайте тітоньці Сові покажемо, як ми вміємо відпочивати.

Фізхвилинка «Баба снігова»

Ми взяли сніжечку зовсім трішки (нахил вперед, показують набирання снігу у жменьку)

Невеличкі, ось такі, зліпили сніжки (стають прямо і зображують кистями рук формування сніжки)

Перевертом далі сніжки покотили (рухаючись вперед, показують, як скачується снігова грудка)

Отаку велику грудку ми зробили (зупиняються, присідають і руками перед собою описують велике коло)

Ось найбільша грудка – ноги (притупують на місці)

Трохи менша грудка – тулуб (проводять руками від плечей донизу)

А найменша – голова (руки на щоках, ритмічні повороти головою)

Здрастуй, бабо снігова! (роблять крок вперед, простягаючи руку для привітання)

Вихователь: Тітонька Сова запрошує нас на 2-й урок до класу «Цікавих фігур».

(На дошці «цікаві фігури» - тільки прямокутник, без зображення. Діти підходять і стають півколом).

Графічні трансформації

Дидактична гра «Які фігури сховав у тваринках художник?»

Мета: розвиток асоціативного мислення.

Вихователь: Коли художник малював цих тваринок, то помітив, що в їхніх зображеннях можна відшукати різні геометричні фігури. Уважно роздивіться і подумайте, в яких із намальованих тваринок сховалися ці фігури? Які?

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/10.jpg

Дидактична гра «Про що ти подумав?» (асоціації за геометричними фігурами)

Мета: розвиток асоціативного мислення.

Вихователь: Художник намалював прямокутник, але ще не придумав тваринку, в зображенні якої можна побачити прямокутник. А про що ви подумали, побачивши прямокутник? (Про книгу, бо вона має прямокутну форму; про машину, бо у неї кузов прямокутної форми...)

Вихователь: Художник подумав і намалював папугу. А я, до речі, подумала про автобус. Чому? (Діти пояснюють).

Вихователь: А ще, діти, тому, що нас чекає цікаве завдання.

Дидактична гра «Веселі пасажири»

Мета: вчити класифікувати фігури за кольором, формою і величиною (логічні фігури).

Матеріал: логічні фігури.

Хід гри: вихователь пропонує дітям допомогти цікавим пасажирам (логічним фігурам) зайняти свої місця в автобусах, звертаючи увагу на колір, форму і розмір.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/11.jpg

Вихователь: Нам потрібно допомогти логічним фігурам знайти свої місця в автобусах.

Дидактична гра «Опиши фігуру»

Мета: розвивати вміння дітей «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.

Вихователь: Я тут знайшла коробочку з дуже цікавими фігурами. Що це за фігури? (Блоки Д’єнеша)

Маємо фігур багато,

Форми різної вони.

З ними сумно не буває,

Бо вони ще й чарівні.

Вихователь: Давайте про них розповімо. А допоможуть нам у цьому картки-властивості.

(Діти на килимку викладають біля обраної фігури картки-властивості і прочитують викладене).

Наприклад:

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/12.jpg

Робота в підгрупах

Вихователь: Лісові звірята, учні тітоньки Сови, підготували для блоків будиночки, майданчики для гри. Давайте допоможемо фігурам знайти свої місця. Але в нас на це завдання залишилось дуже мало часу, зараз закінчиться 2-й урок. Що ж нам робити? Як за короткий проміжок часу виконати багато завдань? Ви дозволите мені розподілити завдання?

1 підгрупа – дидактична гра «Засели будиночок»

Мета: розвивати уміння класифікувати фігури за їх якостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша (об’ємні або площинні). Картки з намальованими будиночками.

Завдання гри: розселити мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.

Варіанти будиночків:

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/13.jpg

2 підгрупа – ігри з двома та трьома обручами

Розвивальна гра з двома обручами

Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).

Матеріал: блоки Д’єнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості.

Хід гри: на підлозі – два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Вихователь пропонує дитині розкласти блоки за двома властивостями – форми і кольору (червоні і круглі). В спільній частині (1) розміщуються червоні круглі блоки.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/14.jpg

Розвивальна гра з трьома обручами

Мета: класифікація блоків за трьома властивостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша, три обручі (червоний, жовтий, синій).

Хід гри: вихователь пропонує іншій дитині розмістити блоки в трьох обручах, які перетинаються, за допомогою трьох властивостей (бути червоним, бути квадратним, бути великим). В спільних частинках будуть:

(1) – квадратні червоні великі блоки;

(2) – всі квадратні червоні блоки;

(3) – квадратні великі блоки;

(4) – великі червоні блоки.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/15.jpg

3 підгрупа

Дидактична гра «Прикрась сніговика» (блоки Д’єнеша)

Мета: розвивати вміння дітей читати схему, знаходити відповідний блок для прикрашання сніговика.

Вихователь: Діти, ми зліпили сніговика, а тепер давайте його прикрасимо і подаруємо тітоньці Сові.

(Діти читають схеми, знаходять потрібний блок і прикрашають сніговика).

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/16.jpg

(Дзвенить дзвоник.)

Вихователь: Ось і закінчився другий урок. Молодці, виконали досить складні завдання.

ІІІ. Підсумкова частина

Діти підходять до тітоньки Сови.

Вихователь: Діти, вам сподобалося бути учнями «Математичної школи тітоньки Сови»?

- З яким новим числом та цифрою ви познайомилися в «Математичній школі тітоньки Сови»?

- А чи використовуємо ми свої математичні знання в житті?

- В нашій книжці, яка допомогла нам потрапити до тітоньки Сови, є пусті сторінки. Я пропоную вам ввечері намалювати школу тітоньки Сови, все що вам найбільш запам’яталося і помістити малюнки в цю книгу.

Вихователь: Діти, ви виконали всі завдання, які підготувала для вас тітонька Сова. Вона дуже задоволена вами. Дякую вам.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ З МАТЕМАТИКИ « В ГОСТІ ДО ЗАЙЧАТ» ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОЇ ГРУПИ

« В гості до зайчат»
МЕТА

·        

закріпити навички прямої і зворотної лічби в межах 6, уміння порівнювати числа в межах 6; повторити склад чисел у межах 6; вправляти в кількісній і порядковій лічбі, орієнтуванні у просторі,часі; 
·        

вправляти у вмінні правильно називати й виділяти в навколишньому оточенні плоскі й об’ємні геометричні фігури, знаходити спільні та відмінні ознаки, складати із частин цілу геометричну фігуру, виконувати словесну інструкцію,працювати в парі; 
·        

розвивати увагу, пам’ять, творчу уяву, мовлення;
·        

виховувати ініціативу.

Матеріал: 

картки із цифрами 1- 6; фігури зайчиків білого і сірого кольорів; малюнки для ігор «Що зайве?», «Виставка малюнків», малюнок снігової баби, об’ємні геометричні фігури: куля, куб, циліндр; половинки різнокольорових плоских фігур: овалу,круга, квадрата, прямокутника, 10 лічильних паличок, конверти для ігор, білий квадрат, олівці.

Попередня робота:


Література: програма «Впевнений старт», математика 5- 6 років Ігнатьєва С. А., Яковлева О.П.


Хід заняття:

Вихователь: - Діти, сьогодні ми з вами вирушимо в подорож до казкового лісу. Ви любите розважатися? Відповідь дітей

Вихователь: - Дорога у нас буде довга, нам треба буде виконати багато завдань. Ми будемо допомагати зайчикам. Але на казковій галявині нас чекає приємний сюрприз. Вирушаємо? Відповідь дітей

Гра «Веселі зайченята»

На дошці 6 фігурок зайчиків: 3 білих однакового розміру, 3 сірих (2 маленьких і 1 такого ж розміру, як і білі).

Завдання

1.порахувати:
·        

скільки всього зайчиків
·        

скільки великих зайчиків
·        

яких зайчиків більше
·        

скільки білих зайчиків
·        

скільки сірих зайчиків

2.порівняти

чим відрізняються зайчики

кількість сірих і білих зайчиків

Вихователь: - Діти, зайчики вирішили провести змагання з бігу на лижах і попросили бабусю зайчиху зробити їм номера, як у справжніх спортсменів. Скільки номерів приготувала бабуся? Відповідь дітей

Вихователь: - Чому? Відповідь дітей

Вихователь: - Розкладіть картки із цифрами від 1- 6. Назвіть порядковий номер кожного зайчика. Покажіть цифру, яка стоїть перед цифрою «3», після цифри « 4», перед цифри «2», після цифри « 5» тощо. Який номер у першого зайчика? Третього? Четвертого? Шостого? Другого? П’ятого? Відповідь дітей

Вихователь: - Молодці, зайчики нам дуже вдячні.

Гра «Будь уважним»

Діти, я пропоную вам приготуватися до змагань разом із зайчатами. Я буду показувати цифру, а ви стільки ж раз будете стрибати, плескати у долоні, присідати.

Гра «Що зайве»

На дошці предметні картинки: лижі, санки, ковзани, кораблик із вітрилом

Завдання вибрати зайву картинку і розповісти про те, що зображено на інших.

Вихователь: - Зайчики вибрали місце для змагань і проклали до нього кілька маршрутів. Лічильні палички допоможуть вам повторити один із них. Слухайте уважно і викладайте.

Гра «Слухай і виконуй»

Завдання - викласти з лічильних паличок малюнок за вказівкою вихователя: -

«Одна паличка – вправо; одна – вгору; одна – вправо; одна – вгору; одна – вліво; одна – вгору; дві - вправо; одна – вниз; одна – вправо»


Гра «Знайди свого учасника»

Вихователь: - Зайчики так захопилися прокладанням маршрутів, що не помітили, як за ними спостерігала Снігова баба. Вона сказала, що із задоволенням побігла б на лижах, але боїться заблукати, тому що маршрути дуже складні. Зайчики вирішили для кожного учасника змагань зробити вказівні прапорці. Розгляньте уважно приклад на своєму прапорці і знайдіть номер учасника, якому він підходить.

Гра «Збери Снігову бабу»

Вихователь: - Діти, Снігова баба вирішила проїхати на лижах, але спіткнулася, впала і…розбилася. Давайте допоможемо зібрати її, поки вона не розтанула. Подивіться ще раз на малюнок, який зберігся у зайчиків, і починайте роботу.

(Діти збирають із частин цілий малюнок.)

Щоб Снігова баба не встигла розтанути, збирайте її удвох. Наприкінці гри вихователь кожному дарує від імені Снігової баби сніжинку.

Рухлива гра «Сніжки»

Вихователь: - Діти, Снігова баба запрошує вас пограти з нею в зимову гру «Сніжки». Уявіть собі що середина кімнати – це сніжна галявина. За моєю командою ви будете збирати снігові кулі і кидати їх спочатку лівою рукою, потім правою. Наприкінці гри назбираєте багато кульок і будете кидати їх обома руками.

Гра «Виставка малюнків»

Вихователь: - Зайчики дуже раді, що ви допомогли зібрати Снігову бабу, подружилися з нею і навіть грали разом у сніжки. Вони хотіли показати вам за допомогою малюнків, як вони ліпили Снігову бабу, але забули, яку роботу виконували раніше, яку – пізніше. Допоможіть тваринам розташувати малюнки по порядку.

(Діти розглядають малюнки, по черзі пояснюють, який малюнок має бути першим, другим тощо.)

Гра «Слідопит»

Вихователь: - Зайчики пропонують пограти з ними у гру «Слідопит». Візьміть половинку геометричної фігури у себе на столі, зверніть увагу на її колір, форму, розмір і знайдіть у кімнаті другу половинку. Коли знайдете, з’єднайте їх разом, підніміть вище й назвіть свою геометричну фігуру. А тепер уважно огляньте кімнату і з’ясуйте, чи не має в ній ще якихось геометричних фігур.

(Діти знаходять об’ємні геометричні фігури, називають їх і пояснюють, чим вони відрізняються від плоских.)

Гра «Прикрась серветку»

Вихователь: - Бабуся -зайчиха із задоволенням за вами спостерігала, коли ви гралися. Вона дуже рада, що її онуки – зайчики багато чого у вас навчилися. Бабуся дарує кожному з вас білу серветку та пропонує прикрасити її сніжинками. Зима незабаром закінчиться, сніг розтане, а різнокольорові сніжинки на серветці будуть нагадувати про сьогоднішній чарівний день.


Вихователь: - Молодці діти, я дуже вами задоволена. Ви не тільки гарно виконували завдання, але й допомогли зайчикам. За це я вам подарую смайлики.







Немає коментарів:

Дописати коментар